Lapua-ketjut valmistaa perustuotteina muun muassa seuraavanlaisia tuotteita:M-tyypin perusketjut SFS 2380 - saatavilla lukuisa määrä eri raaka-ainevaihtoehtoja ja kolarakenteita
A-tyypin ketjut SMS 1698 - Ruotsalaisen standardin mukaiset kuljetinketjut, jotka ovat muuteltavissa M-tyypin ketjun tavoin
Kolaketjut - Kaikki valmistamamme ketjut voidaan varustella erilaisin kolarakentein
Sahateollisuuden hammasketjut - Kokoluokissa 16B – 32B - Ainoana pohjoiseurooppalaisena valmistajana valmistamme myös hammasketjut kokonaan itse, osista aina kokoonpanoon.
Selluteollisuuden Y-ketjut - Voidaan varustaa erilaisin kolin tai korvakkein sekä jälkivoitelurei’in.
TUTUSTU KETJUTAULUKOIHIN TÄSTÄRAKENNEVAIHTOEHDOTKuljetinketjut jakautuvat eri kokoluokkiin nimellisen vetomurtolujuuden perusteella. Kokoluokkaan M160 asti ketjut ovat niitattuja ja siitä ylöspäin hitsattuja. Käyttökohteen vaatimuksista riippuen myös tätä pienemmät ketjut voidaan hitsata.
Niitatut ketjut M56 – M160 Lapua-ketjun niittaukset kestävät kovaakäyttöä, koska tappi karkaistaan kovaksi myös päästä. Tapit niitataan ja holkit kiinnitetään puristussovitteella. Monista valmistajista poiketen myös holkin sisäpinta karkaistaan venymisen minimoimiseksi.
Hitsatut ketjut M224 – M900 Hitsatuissa Lapua-ketjuissa murtolujuus on noin 40 prosenttia standardin vaatimusta korkeampi, koska holkit kiinnitetään hitsaamalla. Myös tapit hitsataan aina. Sekä tapit että holkit karkaistaan päästä päähän ja holkit myös sisäpinnasta.
ISO 1977:2006 ISO 1977:2006 standardi määrittelee lähinnä ketjun ulkoisia mittoja. Ketjun kestoa parantavat tekniset ratkaisut riippuvat valmistajasta.
|
Ketjujen kokoluokat jakautuvat ominaisuuksien mukaan viiteen eri tyyppiin ja lenkin pituuden mukaan eri jakoihin.
Sivulevyt ovat malliltaan suorat eikä ketjussa ole rullia. Ketjua kannatellaan kuljettimella sivulevyistä.
Eniten käytetty tyyppi kuljettimissa, joissa nopeudet ovat alhaisia.
A-tyypin kaltainen, mutta lisäominaisuutena ketjupyörän ja holkin kulumista vähentävät ryntörullat.
Ketjua kannatellaan joko sivulevyistä tai ryntörullista. Rullista kannateltaessa kuormien tulee olla kevyitä.
Käyttökohteina nopeat kuljettimet.
C-tyypissä on sivulevyjen yli ulottuvat sileät kulkurullat. Ketjua kannatellaan kulkurullista.
Soveltuu erityisesti pitkiin kuljettimiin ja suurten kuormien kantamiseen.
Ketjun sivuttaisohjaus voidaan toteuttaa kulkurullassa olevan laipan avulla. Rullan on oltava karkaistu.
Muuten rakenne ja käyttötarkoitus samat kuin C-tyypissä.
Rakenne on kuten C-tyypissä, mutta sivulevyt on korotettu kulkurullia korkeammiksi.
Kuljetettava materiaali voidaan kuormata suoraan ketjun päälle.
Ketjujen ominaisuudet
Varmat ketjut ovat edullisimmat
40 prosenttia standardin vaatimusta korkeampi murtolujuus kokoluokasta M224 ylöspäin. |
Erittäin kovaa kulutusta kestävät läpikarkaistut tapit ja holkit. Holkit karkaistut myös sisäpinnaltaan. |
Jälkivoitelurei’illä ja voitelulla kymmenien prosenttien säästöt elinkaarikustannuksissa. |
Holkit ja rullat valmistetaan saumattomasti putkesta. |
Erittäin laadukkaat raaka-aineet ja karkaisumenetelmät. |
Myös sisäpinnaltaan karkaistut holkit. |
Valitse kestävin
KYSYTTÄVÄÄ KETJUISTA?
Soita +358 (0)6 435 1200