Bild: Veckomöten för Lapua-kedjorna, där företagsledningen och produktionsrepresentanter samlas. De regelbundna mötena utgör en viktig kanal för informationsutbyte inom hela arbetsgemenskapen och möjliggör samtidigt delning av exempelvis kundrespons och interna meddelanden mellan olika avdelningar. Vi tror att vårt samarbete är en av de viktigaste möjliggörarna för vår tillväxt.
De senaste tio åren har varit en period av betydande framsteg för Lapua-kedjorna. Genom långsiktigt arbete har vi uppnått en årlig tillväxt på cirka 8%. Under de senaste tio åren har företagets omsättning mer än fördubblats – från 6,0 miljoner euro år 2013 till 12,4 miljoner euro år 2022. Tillväxten har skapats genom effektiv och lönsam verksamhet, där antalet anställda har ökat med endast en fjärdedel under denna period.
"Med denna typ av lönsamhet kan vi också kräva framtida tillväxt, investeringar och utveckling", säger Lapua-kedjornas VD Tuomas Luoma. Företaget har under åren investerat planmässigt, bland annat i produktionsmaskiner, informationssystem och lokaler, för att kunna erbjuda våra kunder högkvalitativa produkter.
Vi har särskilt satsat på att utveckla vårt kundarbete under det senaste decenniet. Arbetsmetoderna har granskats och exempelvis har order-till-leverans-processen betydligt förkortats – på så sätt får våra kunder sina beställda varor snabbare. "Vår process är nu ännu mer transparent, vilket i sin tur förbättrar förmågan att förutse förändringar, såsom oväntade maskinhaverier eller överbelastningssituationer. Detta avspeglas i leveranssäkerheten, som har förbättrats avsevärt och ligger på 96,5% för detta år", gläds Luoma.
Utöver arbetsmetoderna i kundarbetet har investeringar gjorts i tekniskt stöd och kundorienterad produktutformning. "Kommunikationen med våra kunder är en prioritet, vilket också stöds av aktiva fältbesök. Vi vill få en omfattande förståelse för våra kunders behov och kedjornas arbetsmiljö. Detta uppnås bäst genom att besöka deras anläggningar och analysera detaljerna för kedjorna på plats." Utöver dessa åtgärder har fokus stärkts på att utveckla system och lokaler, utan att förlora synen på personalens välbefinnande och hälsa, där aktiviteter för främjande av trivsel på arbetsplatsen ingår.
Som historien har visat tenderar tider och ekonomiska förhållanden att variera i cykler. Eftersom efterfrågetoppen sannolikt har passerats måste Lapua-kedjorna naturligt anpassa sig till nya förhållanden. "Som företag har vi dock inte för avsikt att dra oss tillbaka eller passivt vänta på en ny ekonomisk uppgång, utan vi kommer att fortsätta utvecklingsarbetet långsiktigt. Efter lugnare perioder har det alltid kommit en vändpunkt, så vi vill vara redo att tjäna våra kunder så bra som möjligt och erbjuda dem marknadens mest avancerade och högkvalitativa produkter. Vårt mål är att söka tillväxt på ett smart sätt även i framtiden", sammanfattar Luoma.
Välj hållbarhet.
FRÅGOR OM KEDJOR?
Ring +358 6 435 1200