Ainoana kuljetinketjuna maailmassa myönnämme nettisivujemme kautta rekisteröidyille Lapua ULTRA® ketjuille koko ketjun kestoiän kattavan tuotetakuun. Täysin suomalaisen valmistuksen ja tinkimättömän raaka-ainehankinnan perusteella tiedämme tarkalleen, kuinka ketjumme valmistetaan. Takuu siis kattaa sekä materiaali- että valmistusvirheet!
Karkaisumenetelmien ja raaka-aineen yhdistelmä luovat ketjuun sen kulumiskestävyyden kannalta tärkeimmät ominaisuudet. Huipputason karkaisun kumppaniksi kelpaa vain paras mahdollinen raaka-aine. Siksipä valikoimme tarkkaan käytettävät raaka-aineet ja niiden toimittajat, ja olemme päättäneet pitäytyä vain Länsimaisissa toimittajissa.
Tapit ja holkit on karkaistu läpikoviksi, mikä takaa pintakarkaisuun verrattuna moninkertaisen kulutuspinnan. Näin nivelien kulumisen kautta syntymä venyminen on hitaampaa ja ketju on huomattavasti huoltovapaampi.
Tapit ja holkit karkaistaan aina koko pituudeltaan koviksi, myös päistä. Menettely takaa maksimaalisen kestävyyden ketjulenkkien välistä leikkauskuormaa vastaan parantaen ketjun murtolujuutta. Lisäksi erityisesti niitatuissa ketjuissa tämä tekijä parantaa tappien ja holkkien liitosta sivulevyihin.
Ketjupyörältä holkille tuleva väsyttävä kuormitus erityisesti kuormituspiikkien johdosta aiheuttaa helposti holkin halkeamisen. Halkeaminen on tyypillinen ilmiö pintakarkaistuja holkkeja käytettäessä. Hitsatuissa ketjuissamme käytämmekin vain läpikarkaistuja holkkeja, joka on monin verroin parempi nimenomaan halkeamista vastaan.
Hitsatuissa ketjuissamme kokoluokissa M224-M900 on aina hitsatut tapit ja holkit. Kuljetinketjustandardit (SFS 2380, ISO 1977:2006, DIN 8167) eivät tätä edellytä, mutta sillä saavutamme 40% korkeamman murtolujuuden ja moninkertaisen väsymiskestävyyden niitattuun rakenteeseen verrattuna.
Lapua HYBRID® –karkaisu on mullistavin uutuus kuljetinketjuissa. Menetelmässä yhdistyvät hiiletyskarkaisun ja läpikarkaisun parhaat ominaisuudet, tuoden poikkeuksellisen kulumiskestävyyden. Kulumiskestävyyttä tarvitaan erityisesti niitatuissa ketjuissa, joita ajetaan tyypillisesti hyvin suurilla nopeuksilla.
Niitattujen ketjujen tapit ja holkit teemme aina ns. kaksoistasottuina. Kaksoistasot lukitsevat tapit ja holkit pyörähtämistä vastaan ja lisäävät näin merkittävästi ketjun kestävyyttä. Tämän lisäksi kaksoistasot muodostavat sivulevyä tukevan olkapään, jota vasten niittaamalla saadaan erinomaiset lujat liitokset.
Merkittävimpiä tekijöitä Lapua ULTRA® ketjujen kestävyyden kannalta on tiukat puristussovitteet erityisesti tappien liittämisessä sivulevyihin. Tappi siirtää kaikki ketjupyörältä tulevat voimat sivulevyyn ja siitä edelleen koko ketjulle. Väsymiskestävyyden ja murtolujuuden kannalta tiukka puristussovite on ehdottoman tärkeä.
Ketjun koossa pysymiselle on erittäin tärkeää, että tappien ja holkkien sovitteet sivulevyihin ovat ehdottoman tarkat. Käyttämämme sivulevyn leikkausmenetelmän johdosta tappien ja holkkien reiät ovat poikkeuksellisen sylinterimäiset myös isommissa ketjuissa. Ketjua voidaan käyttää pitkään tappien ja holkkien liitoksien väsymättä.
Sivulevyjen tehtävä kestävyyden takaajana ketjussa on erittäin merkittävä. Tämän lisäksi sivulevyihin kiinnitetään usein erilaisia kola- ja korvakerakenteita hitsaamalla. Käyttämämme materiaalilaadun johdosta ketjun kolittaminen ja huollettavuus on erittäin hyvä myös laitosolosuhteissa normaaleilla hitsausmenetelmillä menettämättä kuitenkaan ketjun ominaisuuksia.
Ketjujen pakkasen kestävyys on erittäin merkittävä tekijä pohjoisilla aluille, kun kuljetin on ulkona sään armoilla. Käyttämämme sivulevymateriaali on erittäin hyvin pakkasen kestävää jolloin ketju säilyttää ominaisuutensa ääriolosuhteissakin.
Valitse kestävin
KYSYTTÄVÄÄ KETJUISTA?
Soita +358 (0)6 435 1200